«У правильній грі є така ж відповідальність, як в роботі», – говорить всесвітньо відомий педагог, Антон Макаренко.
Що ж означає «правильна гра»? Це та, яка ставить певну задачу і підводить дитину до висновків, а не відразу дає готові рішення. У таку гру дітям хочеться грати довго. І такі ігри формують навички, які знадобляться по життю: жвавий інтерес, доведення до логічного завершення справ, витривалість, бажання розвиватися і вчитися новому.
Навіщо грати з конструкторами?
Світ конструкторів – це різноманітність форм, матеріалів, кольорів і відповідно завдань, які вирішуються дітьми в процесі гри. Вони дозволяють будувати будівлі, створювати роботів і навчати їх командам, викликають інтерес вчитися програмуванню, створювати логічні послідовності, й просто радіти веселим фігуркам.
Конструктор – це STEM-іграшка, яка допомагає дитині входити в світ науки легко і ГРАЮЧИ. Найскладніші завдання діти вирішують із задоволенням і азартом, якщо вони подаються у формі змагання або гри.
Навички, які розвиває конструктор
- Про дрібну моторику, яку розвивають діти, граючи в конструктор, написано і сказано настільки багато, що не буду повторювати. Причому, це стосується не тільки самих маленьких, як ми звикли думати, а й дітей старших 5 років.
- Логіка, просторове мислення і математичні здібності (про дослідження і закономірності читайте далі, в Цікавих фактах) – це наступний набір якостей, який розвивається у дитини. Адже при складанні часто потрібно порівнювати елементи за розмірами, кольорами, формами і уявляти, що вийде в результаті на кожному етапі гри.
- Посидючість, самостійність та бажання завершити розпочату роботу – ще характерні риси, які виховують набори для складання у юного інженера. Не намагайтеся показувати дитині, як грати, якщо вона не просить. А ось коли виникають сумніви, і дитина підходить з проблемою – обов’язково підкажіть, як рухатися далі, щоб не втратилось бажання розбиратися.
- В процесі гри діти вчаться називати компоненти конструкторів своїми іменами, освоюють нову лексику, і таким чином розвивають розмовну мову. Доведено, що навіть аутисти більш чуйні та говіркі, описуючи гру. Вони використовують прикметники, які, як правило, вживають не часто.
- І наостанок, творче та дивергентне мислення (здатність знаходити багато варіантів вирішення однієї задачі). Це ще дві навички, які тренують діти, граючи з конструктором. Коли син або дочка не любить слідувати вказівкам, а політ фантазії не обмежений кольоровими книжечками з покроковими алгоритмами виконання – нарождуються креативні та абсолютно несподівані рішення.
Особливо цінне в дорослому житті дивергентне мислення, коли людина в пошуках рішення виходить за межі відомих моделей, розширює кругозір і намагається знайти досконалий та новий шлях вирішення завдання.
Цікаві факти про конструктори
- Металевий конструктор, який відомий нам з часів СРСР, придумав Франк Хорнбі в 1901 році. Під назвою Meccano його почали масово виготовляти з 1908. Спочатку набір не мав інструкцій та схем. Тому з пластин, планок, гайок, гвинтів, коліс і інших елементів діти моделювали, як могли та що хотіли. І доволі успішно. Хоча багатьох дітей гра з таким конструктором нецікава. Одна з причин – батьки не відкрили світ техніки і творчих «турбот». Але ті, хто оцінив можливості, складали з конструктора не тільки техніку, але і дивилися на світ крізь призму всіляких залізних істот.
- Дослідники різних країн пов’язують розвиток просторового мислення, яке виникає завдяки конструктору, з математичними здібностями. Наприклад, Джулія Буллард з університету Західної Монтани, яка працює з дітьми до 8 років, впевнено говорить про те, що математичні здібності розвиваються завдяки грі з конструкторами. Про аналогічні висновки пишуть і голландські вчені, які досліджували дітей у віці 10-11 років. Кількість часу, проведеного цими дітьми з конструктором, була пропорційною до математичних здібностей в майбутньому.
- Одним з перших конструкторів, виробництво якого запустили під торгівельною маркою Anker-Steinbaukasten в 1882 році, став «Анкер». Це був набір невеликих цеглин, виготовлених із кварцового піску, крейди та лляної олії. З елементів збирали різні моделі будівель та конструкцій. Таким, за твердженнями істориків, грали Макс Борн, Роберт Оппенгеймер, Вальтер Гропіус, Альберт Ейнштейн.
- Ейнштейн говорив, що пізнання світу через гру – це ключ до неординарного продуктивного мислення. «Уява набагато важливіша за ЗНАННЯ, бо знання – ОБМЕЖЕНІ».
На що звертати увагу при виборі конструктора?
На першому плані, звичайно ж, інтерес дитини. Тому що навіть самий “наворочений” конструктор, з матеріалів високої якості – йому може просто не сподобатися. Можливо, ви помічали, коли були на ігрових майданчиках або в гостях – на що найбільше дитя звертає увагу, які кімнати в будинку та предмети навколишнього світу його цікавлять найбільше.
Якщо поки не розумієте, чим зацікавити, тоді єдиний вихід спробувати купувати різні варіанти та експериментувати. Звичайно, важливо, щоб конструктори були сертифіковані та отримали необхідні дозволи на використання дітьми. Також при виборі, звертайте увагу на який вік дітей розраховані конструктори.
А ще важливо, щоб ми, дорослі, показували дітям, як починати грати. Якщо виникають труднощі – будьте відкриті до питань дітей. Якщо гра занадто проста – навпаки, спробуйте ускладнити стандартну задачу.
Залиште свій відгук